To podstatné v škrupinke – Vol. 2

994062_1430043013875299_1050462710_n

Mávate niekedy pocit, že orechy vám nerobia dobre a je vám po nich ťažko? Skúste si ich pred konzumáciou aktivovať – namáčať a vysušiť. Pokračovanie o tom, prečo, na čo, ako a za čo orechy aktivovať.
AKTIVOVANÉ ORECHY

Prečo by ste ich mali aktivovať?

Strukoviny sa namáčajú, nielen preto, aby sa rýchlejšie uvarili, ale aj preto, aby sa deaktivovala kyselina fytová. Narozdiel od obilnín, orechy obsahujú iba malé množstvo kyseliny fytovej, ktorá na seba viaže minerály ako vápnik, horčík, železo a zinok. Za to obsahujú viac inhibítorov (brzdiče, spomaľovače) enzýmov. Pre orechy a semienka sú tieto inhibítory veľmi užitočné, pretože im zabraňujú vyklíčiť skôr ako treba. A tak nevyklíčia v nesprávnom čase na nesprávnom mieste.

No pre ľudí to nie je dobre. Kvôli tomuto mechanizmu ostanú všetky živiny zamknuté v jadierkach. A aj keď sa dostanú do nášho tela, my z nich nemáme taký úžitok ako si myslíme. Proces aktivácie práve tieto inhibítory enzýmov neutralizuje. Týmto spôsobom z bežnej dávky orechov a semienok získame oveľa viac vitamínov a minerálov.

Aktivácia (namáčanie) má na orechy rovnaký efekt ako dážď v prírode a vďaka nej sa spustí klíčiaci proces. Sušenie zas predstavuje slnečné lúče, a tým dostanú jasný signál, že sú vhodné podmienky na začatie “štartovacích” procesov. Týmto oklamaním orechy uvoľnia všetky svoje zamknuté poklady a my ich môžeme využiť pre vlastné dobro.

Takto aktivované orechy sú oveľa ľahšie stráviteľné, bohatšie na všetky živiny a enzýmy. Nielenže sme z nich odstránili toxické látky, ale sme v nich aj prebudili ŽIVOT.

Ďalší rozdiel si všimne hlavne váš jazýček. Najvýraznejšie to bude asi pri vlašských orechoch, kde sa namáčaním vyplavia aj taníny, ktoré zanechávajú trpkosť v ústach (určite to poznáte z čierneho čaju alebo červeného vína). Toto vyplavovanie tanínov je dokonca viditeľné, lebo už po 20 minútach voda jemne zhnedne a po pár hodinách stmavne. Spolu s tanínmi sa odstránia aj väčšie nečistoty ako prach, špina a škrupiny.

A ak ste si na začiatku článku mysleli, že toto je zas iba nejaký módny výstrelok, tak vás asi prekvapí, že túto metódu používali aj Aztékovia, ktorí namáčali orechy v morskej soli a sušili na slnku.

Postup
My pri dehydratácií používame sušičku ovocia. Ak však sušičku nemáte, tak môžete orechy sušiť aj v rúre na minimálnej teplote, 50°C. Môžete skúsiť nechať rúru trochu pootvorenú alebo ju môžete sem tam otvoriť dokorán na pár minút, nech teplota príliš nestúpne. Ak na takýto postup nemáte čas alebo trpezlivosť, tak aj 200°C je dobrých, i keď to nie je úplne optimálne riešenie a zničia sa pritom určité enzýmy, je to stále lepšie ako ich neaktivovať.

Ďalšia možnosť je namáčať orechy iba v malých dávkach, ktorú ste schopný skonzumovať do 3 dní. Orechy treba po namočení prepláchnuť zriedeným jablkovým octom, aby sa zabili nebezpečné baktérie a uchovať v chladničke.

Základná metóda je rovnaká pre všetky orechy a semienka, rozdielny je iba čas namáčania a sušenia. Pri namáčaní je dobré použiť aj štipku soli, ktorá pomáha deaktivovať inhibítory.

Na 1 hrnček orechov alebo semienok potrebujete 0,5 čajovej lyžičky soli. Rozpustite vo vode, vylejte na orechy, aby boli dostatočne zakryté a nechajte pri izbovej teplote stáť požadovaný čas. Potom ich prepláchnite a rozložte na plech alebo podnos zo sušičky. Počas sušenia sem tam premiešajte a pred koncom skontrolujte aby boli dostatočne vysušené a chrumkavé.

Čas namáčania a sušenia
– Tekvicové, sezamové semienka – 6-8 hodín vo vode, sušiť 12-24 hod
– Pekanové a vlašské orechy – 6-8 hodín vo vode, sušiť 12-24 hod
– Arašidy a lieskové oriešky – 6-8 hodín vo vode, sušiť 12-24 hod
– Mandle – 8 hodín alebo cez noc vo vode, sušiť 12-24 hod
– Kešu a slnečnicové semienka – nie viac ako 4 hodiny, sušiť 12-24 hod (môžu sa sušiť aj pri vyššej teplote 100°C
– Para orechy, konopné semienka- nenamáčame

Autor článku: Evka z Jem iné

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *