To podstatné v škrupinke – Vol. 1

994062_1430043013875299_1050462710_n

Orechy sú dôležitá časť zdravej výživy a rôzne výskumy teraz vysvetľujú aj prečo. Je to jedinečnou kombináciou zdravých nenasýtených tukov spolu s vitamínmi, minerálmi a fytochemikáliami, ktoré môžu pomôcť znížiť riziko srdcovo cievnych ochorení, znížiť cholesterol a udržať váhu.

Orechy – chuť, ktorú máte radi, výživa, ktorú potrebujete. Vychutnajte si za hrsť orechov väčšinu dní v týždni. Tu je 5 dôvodov prečo sú pre vás orechy dobré:

Orechy sú malé balíky obsahujúce potrebné živiny

Orechy obsahujú kombináciu 28 rôznych živín – horčík, vápnik, železo, zinok, B2, B3, B5, B6, kyselina listová, B12, vitamín A, vitamín E, meď, mangán, selén, arginín

Orechy sú skvelý zdroj zdravých tukov

Orechy obsahujú omega 3 nenasýtené mastné kyseliny – dobré tuky, ktoré môžu pomôcť zvládnuť cholesterol. Takisto obsahujú kyselinu listovú, arginín a rastlinné steroly, ktoré vplývajú na lepšie srdcové zdravie, pretože čiastočne blokujú absorpciu cholesterolu v tráviacom trakte. Medzi orechy bohaté na mono-nenasýtené kyseliny patria makadámové orechy, kešu, mandle, pistácie, pekan. Vlašské, lieskové a píniové oriešky sú zas bohaté na poly-nenasýtené mastné kyseliny.

Orechy obsahujú vitamín E

Vitamín E je antioxidant, ktorý chráni tkanivo pred poškodením. Priemerná dávka orechov obsahuje asi 20% odporúčanej dennej dávky vitamínu E.

Orechy prispievajú k vláknine

Všetky orechy zvyšujú príjem vlákniny, hlavnej tej rozpustnej, a pomôžu odohnať hlad na dlhšie. Vláknina v strave môže pomôcť s vysokým cholesterolom a je potrebná na pravidelné vyprázdňovanie čriev.

Orechy vám môžu kontrolovať si váhu

Orechy môžu nahradiť potraviny ako napríklad keksíky, koláče a pečivo, ktoré sú vysoko spracované a majú vysoký obsah cukru. Bielkovina a vláknina z orechov pomôže zasýtiť a zároveň môže pomôcť upraviť odolnosť voči inzulínu.

Tipy ako zahrnúť orechy do denného jedálnička:

– chrúmajte pistácie namiesto predjedla

– mandle alebo kešu môžete pridať k restovanej zelenine

– opražte gaštany alebo píniové orechy a pridajte ich do šalátu

– posekajte orechy a pridajte ich do nátierok

– pomrvte pekan orechy alebo vlašské orechy do bieleho jogurtu a podávajte s ovocím

– pridajte posekané makadámové orechy alebo pistácie k pečenej rybe

– opražené píniové oriešky pridajte k svojim obľúbeným cestovinám

  • urobte si skvelé pesto rozmixovaním pistácií alebo vlašských orechov s bylinkami, parmezánom a troškou olivového oleja

Ako rozoznať pokazené orechy:

Orechy, ako každý iný zdroj nenasýtených mastných kyselín, majú väčší sklon k oxidácií, a preto sa pri dlhodobom vystavení svetlu, teplu a vzduchu môžu rýchlo pokaziť. Najcitlivejšie sú vlašské orechy, po nich nasledujú pekan, para, arašídy, mandle, pistácie a najodolnejšie sú kešu s lieskovými orechmi.

  1. Ak sa dá tak ich pred kúpou ochutnajte. Ak sú horké alebo kyslé tak už sú pokazené.
  2. Ovoňajte ich. Staré orechy majú nepríjemný rybací zápach
  3. Dobre si ich obzrite. Orechy, ktoré majú tmavšiu farbu sú jednoznačne stuchnuté. Skontrolujte či nevyzerajú zvraštene, sucho alebo plesnivo.
  4. Nakupujte od spoľahlivého predajcu, ktorý ich veľa predáva a nakupuje a tým pádom ich dlho neskladuje.
  5. Na mandliach sa dá ľahšie zistiť či sú pokazené, prekrojte ju na polovicu a ak je pekná biela tak je všetko v poriadku. Ak je zažltnutá, alebo vyzerá ako včelí plast, tak je lepšie ju vyhodiť.
  6. Čerstvé vlašské orechy chutia sladko a voňajú jemne orechovo. Ak chutia ako riedidlo na farbu, viete, že už sú pokazené.

Pražené, drvené alebo mleté orechy sa kazia oveľa rýchlejšie ako surové a celé. Mleté orechy neskladujte dlhšie ako pár dní. Najlepšie je ich skladovať v nádobe s vzduchotesným uzáverom v tmavej a chladnej miestnosti. Orechy v škrupinke skladujte v mraziaku. Všetky druhy orechov je dobré skonzumovať najneskôr do 6 mesiacov, pretože neviete ako dlho už boli u predajcu alebo dodávateľa.

Nabudúce o tom ako a prečo ich aktivovať.

Autor článku: Evka

Autor foto: Peter “Šarkan” Novák

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *