Spirulina – smaragd vo výžive

spirulina

Zelená aj modrá zároveň, dokonale pripomínajúca farbu smaragdu. Dalo by sa ju označiť za smaragd v oblasti výživy pre jej fantasticky zdraviu prospešné vlastnosti. Je známa už stáročia, hoci k nám prišla o čosi neskôr. Úžasná alternatíva na doplnenie proteínov a aminokyselín pre vegánov a vegatariánov, no rovnako prospešná ako prevencia na každodenné používanie.

Dnes sa s týmto klenotom zoznámime o čosi bližšie a hlavne si ukážeme, ako jednoducho môže byť zaradená v našej denno-dennej kuchyni.

spirulina smoothie

Čo to vlastne je?
Spirulina je sladkovodná riasa patriaca k jedným z najstarších organizmov na Zemi. Už od nepamäti bola využívaná ako vysoko komplexný a koncentrovaný zdroj živín hlavne minerálnych látok, rôznych vitamínov, fytolátok a bielkovín. Kedže neobsahuje takmer žiadne tuky, na rozdiel od rýb sa v nej nezhromaždújú nežiadúce toxické látky, ktoré sa často krát vo vodných plochách vyskytujú. Či už chcete svoj organizmus trošku zdetoxikovať, posilniť imunitný systém alebo len doplniť minerály a vitamíny, spirulina je skvelou voľbou.

Prečo taká ospevovaná?
Ako už bolo spomenuté, spirulina je neuveriteľne dobrým zdrojov mnohých makro a mikroživín, ktorými sú:

  • bielkoviny a aminokyseliny – spirulina obsahuje až 65% proteínov, aminokyseliny vrátane esenciálej aminokyseliny GLA (kyselina gama-linolenová známa pre svoje protizápalové účinky hlavne keď je skombinovaná s vhodnými zdrojmi omega-3 mastných kyselín)
  • chlorofyl – obsahuje veľmi veľké množstvo tohto zeleného farbiva, ktoré napomáha pri odstraňovaní toxínov z krvi a pomáha naštartovať imunitný systém
  • vysoká koncentrácia železa v biologickej podobe – veľmi doležitý minerálny prvok, ktorý napomáha pri látkovej výmene. Železo je súčasťou hemoglobínu, krvného farbiva, ktoré sa nachádza v červených krvinkách a je zodpovedné za prenos kyslíka v krvi v našom tele. Takisto je veľmi dôležitým prvkom v boji proti chudokrvnosti, únave, depresiám
  • vitamín D, vápnik, fosfor – tieto látky su dôležité pre stavbu a zdravie kostí, zubov a pre podporu funkcie svalov
  • Spirulina obsahuje až 26x viac vápnika ako mlieko
  • vitamíny skupiny B
    • B1 (tiamín) – spevňuje nervové vlákna a svalstvo, nevyhnutný pre správnu funkciu srdca
    • B2 (riboflaxín-rastový hormón) – podporuje rast, zdravé nechty, vlasy, pokožku, prispieva k udržiavaniu dobrého zraku
    • B3 (niacín) – významný pre činnosť svalov, nervov, srdca, spolu s B2 napomáhajú pri metabolizme sacharidov, tukov a bielkovín, taktiež potrebný pri hojení rán
    • B6 – predstavuje dôležité zastúpenie pri metabolizme červených krviniek, doležitý hlavne pre deti v období ich vývoja kostí
    • B9 (kyselina listová známa aj ako folát) – veľmi dôležitý prvok hlavne pre ženy v obdobi tehotenstva, keďže tento vitamín je kľúčový pri vývoji mozgu a miechy dieťatka. Mimo toho zlepšuje kvalitu pleti a vlasov, znižuje hladinu homocysteinu, podieľa sa na produkcii serotonínu – hormónu zodpovedného za dobrú náladu a noradrenalínu
  • môže na seba naviazať ťažké kovy a pomôcť odstrániť ich – napomáha pri detoxikácií
  • fykocyanín – látka, ktorá má silne antioxidačné, antikarcinogénne a protizápalové účinky
  • pomáha pri problémoch so zápchou – pôsobí ako probiotikum
  • zlepšuje hojenie rán
  • znižuje hladinu cholesterolu

Jej najsilnejšie vlastnosti

  • podporuje imunitný systém
  • detoxikuje organizmus
  • dopĺňa minerály a vitamíny, proteíny
  • pomáha pri látkovej výmene
  • napomáha pri znižovaní hmotnosti
  • silné antioxidačné, protirakovinové a protizápalove účinky
  • podieľa sa na hojení rán
  • znižuje hladinu zlého cholesterolu

Pre koho je vhodná?
Vhodná pre malých aj veľkých, ideálna pre ľudí s nedostatkom vitamínov, minerálov enzýmov a bielkovín, ale aj zdravých ľudí, ktorí si chcú neustále posilňovať imunitný systém.

Prášok alebo tabletky?
Spirulina, ako aj ostatné riasy, má svoju špecifickú chuť a nie každému zachutí hneď na prvý raz. Pre ľudí, ktorí by mali naozaj problém s práškovou formou, sú na trhu dostupné aj ako kapsule, avšak sú výrazne drahšie. V každom prípade, aj keď si na jej chuť treba istý čas  zvykať, vlastnosti spiruliny určite stoja za túto obetu. Pri dlhodobom a pravidelnom užívaní sa vám odvďačí výrazne posilneným a odolnejším organizmom spolu s inými vyššie úvádzanými benefitmi.

index

Ako ju konzumovať?

  • Zazračný zelený nápoj – Ak máte spirulinu v práškovej podobe, asi najrýchlejší a najjednoduchší spôsob ako ju použiť je zmiešať ½ -1 čajovú lyžičku v pohári vody a vypiť
  • Spirulina shot – ak to chcete mať naozaj rýchlo za sebou lebo s chuťou spiruliny ste sa ešte stále neskamarátili, veľmi dobrým riešením je rozpustiť prášok s menším objemom vody a vypiť na jeden šup/shot. A verte mi, týchto shotov možete za deň aj viac ;)
  • Aj smoothie sa poteší – čím zelenší tým zdravší – spirulinu v prášku môžete pridať do akéhokoľvek smoothie. Pridaním ½ čajovej lyžičky naozaj nijako výrazne nezmeníte chuť vami daného ovocia či zeleninky, akurát prinesie krásnu zelenú mozaiku a mnoho živín. A vzdať sa žltej, červenej alebo fialovej s potenciálom, ktorý v seba skrýva spirulina sa raz za čas naozaj oplatíspirulina smoothie 2

Zelená, všade iba zelená: Vločky à la Shrek
My pridávame riasy spiruliny v prášku všade, kam sa len dá. Sme už zvyknutí na jej chuť a jej fantastické účinky nás stále podvedome presviedčajú vdýchnuť jedlu zelenkavý podtón. Recept z vločiek sa vždy skladá z jemných ovsených a hrubších ražných vločiek 10 minút varených vo vode. Po scedení pridáme banán, ktorý buď rozpučíme vidličkou alebo nakrájame na malé kúsky, pridám sójové/kokosové/ovsené/ryžové/špaldové mlieko alebo grécky/sójový jogurt na zjemnenie konzistencie, ešte ½ čajovej lyžičky spiruliny a všetko zamiešame – vrch posypeme strúhaným kokosom, goji, kakaom, škoricou, vanilou, včelým peľom (nie med), psylliom, chia, orieškami alebo semiačkami. Žiaden cukor, med ani iné sladidlá nie sú potrebné, dostatočne zrelý banán sa o sladké vychutenie postará sám. Tento recept s pridaním zelenej môže byť skvelou formou, ako dostať spirulinu alebo iné riasy do jedálnička vašej ratolesti. Stačí ak ma rád/a rozprávku Shrek, a s troškou fantázie ho/ju presvedčíte, že po tomto jedle by sa Shrek oblizoval až za ušami.

Kam ešte so spirulinou?
– do pudingov
– do fašírok
– do nepečených koláčikov / raw
– do omáčok

Autor: Barborka

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *