Nie je sladidlo ako sladidlo: vol. 2

_MG_7874

Keďže sme si všimli, že vás sladká téma ozaj zaujala, pripravili sme si pre vás voľné pokračovanie o ďalších sladkých prírodných alternatívach, ktoré by vo vašich kredencoch a kuchyniach určite nemali chýbať. A prečo? Lebo sú často krát nádherne voňavé, neuveriteľne chutné, a navyše aj zdravé a liečivé. Hor sa do testovania.

Med – najlepšie je používať nepasterizovaný, nefiltrovaný, surový (zohriaty max. do 40°C) a priamo od včelára – takýto je poklad plný živín s liečivými účinkami. Obsahuje vápnik, železo, vitamín C, kyselinu listovú a v malých množstvách aj draslík.

Skladá sa hlavne z glukózy a preto je ľahkou formou energie. Jeho glykemický index je okolo 55 až 70, záleží aký druh, a preto nie je najvhodnejšou alternatívou pre diabetikov.

Je však účinný pri liečbe nádchy, prechladnutia, astmy, alergií a pri ostatných prejavoch oslabeného imunitného systému. Má protizápalové účinky, dá sa použiť aj na vonkajšie rany ako obklad, je účinný proti baktériám, vírusom a plesniam. Niektorí ľudia ho cez zimu konzumujú ako prevenciu/očkovanie proti alergiám na peľ. Je účinný pri vredoch, parazitoch, upokojuje pri nespavosti.

Manuka med – je med z kvetov čajovníka (tea tree) z Nového Zélandu. Vedci zistili, že v tomto mede môžu zmerať antibakteriálne, protiplesňové a protivírusové vlastnosti. Táto účinná látka sa vola methylglyoxal (MGO). Množstvo tejto látky sa označuje skratkou UMF. Čím vyššie je toto číslo, tým je med účinnejší a logicky aj drahší. Ak chcete mať istotu, že máte liečivý manuka med, musí mať minimálne 10 UMF.

Med je liek, preto by sa mal podľa toho aj užívať – iba v prípade potreby a nie na každodenné sladenie.

Javorový sirup – Výroba javorového sirupu je veľmi náročná a preto je drahší. Javorový sirup je možné získať iba v období od februára do apríla, keď v noci mrzne a cez deň je nad nulou. Takéto teploty ovplyvňujú presun miazgy z koreňov do konárov. Iba stromy, ktoré sú staršie ako 40 rokov môžu byť využité na zbieranie miazgy. Každý strom sa môže navŕtať iba raz, maximálne dvakrát za rok. Množstvo získanej miazgy z jedného stromu záleží od veľkosti a veku stromu, počasia a mesiaca. Z navŕtaného stromu sa potom pomaly zbiera vytekajúca miazga. Tá sa potom prevára až do požadovanej hustoty. Zo 150 litrov miazgy sa získajú asi 4 litre čistého sirupu. Preto patrí javorový sirup medzi najdrahšie sladidlá. Táto cena má aj jednu výhodu – aspoň si zvyknete menej sladiť. Vďaka vysokému obsahu živín získate za tú cenu najzdravšiu alternatívu sladidla.

Javorový sirup ako ho poznáme z obchodov obsahuje 1-3% cukru a zvyšok je voda. Tento sirup sa môže ďalej prevárať až kým sa nevyparí všetka voda a vzniknú kryštáliky ako cukor.

Javorový sirup je bohatý na antioxidanty, ktoré sú podľa najnovších štúdií účinné pri rakovine, cukrovke a majú aj antibakteriálne účinky. Má vysoký obsah zinku a mangánu, ktoré podporujú srdce, imunitný systém a mužskú prostatu. Obsahuje menej kalórií ako med, a je zdrojom vápnika, horčíka, železa, fosforu a B vitamínov.

Dostať ho v rôznej kvalite a označenie záleží od oblasti a výrobcu:

  • stupeň A – niekedy označovaný aj amber. Má ešte tri podskupiny – svetlý, stredne tmavý a tmavší čím svetlejší tým sladší a s menej výraznou chuťou po javore. Vhodný na zmrzlinu, palacinky, dezerty, všeobecné použitie a ako darček
  • stupeň B – tmavý – vhodnejší do pečenia, čím tmavší tým viac minerálov obsahuje, má výraznejšiu javorovú chuť
  • stupeň C – najtmavší – nevyužíva sa príliš v domácnostiach

Agáve sirup – si svoje publikum získal vďaka nízkemu obsahu kalórií a nízkemu glykemickému indexu. V poslednej dobe sa však začínajú objavovať správy o tom, že nie je až taký idálny.

Vyrába sa zo sukulentov v Mexiku, z tej istej rastliny ako sa vyrába aj tequila. Pri výrobe sa však zničia všetky dobré veci, ktoré tento sukulent obsahoval a agáve sirup je obyčajné rafinované sladidlo. Keby ste navštívili miestnych obyvateľov a oni by vám ponúkli tradičný agáve sirup, vyzeral by asi ako melasa. Konečný produkt z našich obchodov sa s tým nedá vôbec porovnať. Tento komerčný produkt obsahuje hlavne veľa fruktózy, oveľa viac ako v zatracovanom kukuričnom sirupe. Práve kvôli tomuto množstvu, 70-90%, si získava negatívnu povesť. Príliš veľa fruktózy poškodzuje pečeň a srdce. Pečeň premieňa fruktózu na triglyceridy, čiže tuk v krvi, čo zvyšuje riziko srdcovo cievnych ochorení a nealkoholické mastné ochorenie pečene. Týmto procesom sa zvyšuje zlý cholesterol, tuk sa ukladá okolo orgánov, zvyšuje sa tlak, vzniká intolerancia na inzulín (predskokan ku cukrovke), zvyšuje sa kyselina močová (spôsobuje zápalové ochorenia ako reuma a artritída) a vznikajú voľné radikály. Podľa niektorých štúdií podporuje pocit neuspokojenia a prejedania sa.

Fruktóza sa prirodzene nachádza v ovocí a zelenine, to teraz neznamená, že by ste už nikdy nemali jesť ovocie. Ovocie obsahuje aj vlákninu, enzýmy, vitamíny a minerály, pričom v sirupe nie je nič. A preto sa fruktóza z ovocia vstrebáva oveľa pomalšie.

Ak nemáte problém s vysokým cukrom v krvi alebo kyselinou močovou, tak sa agáve sirupu nemusíte báť, ale viac ako lyžičku denne by sme neodporúčali ani ľuďom bez zdravotných problémov. Záleží aj od toho, aké iné zdroje fruktózy sa nachádzajú vo vašom jedálničku (ovocie, šťavy, malinovky, či polotovary).

A čo je to HFCS? High fructose corn syrup (glucose-fructose syrup) – kukuričný sirup s vysokým obsahom fruktózy je lacná náhrada cukru vo väčšine limonád, pridáva sa aj do pizze, šalátov, jogurtov, chleba, polievok, mäsových výrobkov. Všetko chutí lepšie a má dlhšiu trvanlivosť. Keď sa začali vyrábať výrobky bez tuku tak ich miesto nahradil kukuričný sirup, inakšie by chutili ako lepenka. Čoraz viac zdrojov a štúdií tvrdí, že práve tento cukor môže za obezitu, cukrovku, neplodnosť a ďalšie choroby. Tento sirup v tele nevytvára pocit nasýtenia, pretože prestane produkovať hormón leptin a tak si telo stále pýta jesť, hlavne sladké.

Autor: Evka z Jem iné

2 názory na “Nie je sladidlo ako sladidlo: vol. 2

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *