Nie je sladidlo ako sladidlo: vol. 1

Ale ako sa v tom vyznať, keď každá najmúdrejšia príručka zdravia tvrdí niečo iné a regále v obchodoch so sladidlami sa len prehýbajú jednotlivými druhmi. V tejto sérii príspevkov si postupne predstavíme rôzne druhy sladidiel, ktoré sú dostupné na našom trhu. Pokusíme sa vám ich predstaviť v objektívnom svetle, s pozitívnymi, ale aj negatívnymi vlastnosťami. Našimi kritériami pri porovnávaní a opise bude miera spracovania, vplyv na životné prostredie, vplyv na telo, či obsah živín. Do osladenia, priatelia!

Začneme najznámejším, cenovo prijateľným a používaným sladidlom – Trstinový cukor.

Hnedý trstinový cukor –  je populárnou komerčnou náhradou za biely cukor. Tmavá hnedá farba v ľuďoch evokuje zdravšiu alternatívu ako je to pri chlebe, ryži či cestovinách. Hnedý cukor však nie je až o toľko zdravší v porovnaní s bežným bielym.

Výroba – cukrová trstina sa vyčistí, naseká a odšťaví. Táto šťava sa potom prevára pri vysokých teplotách, kde sa zničí väčšina živín. Počas tohto procesu sa oddeľuje melasa spolu so všetkými živinami od cukru. Ten sa následne kryštalizuje, čistí a bieli (väčšinou chemicky). Pri výrobe hnedého cukru sa na konci procesu pridá melasa. Zjednodušene povedané, hnedý cukor je zafarbený biely. Čím tmavší, tým viac melasy sa pridalo. Melasa obsahuje všetky živiny z cukrovej trstiny a preto je hnedý cukor o niečo málo bohatší na minerály ako biely. Hnedý cukor má bohatšiu a sladšiu chuť a koláče zafarbí viac do hneda. Jeho glykemický index je okolo 60, rovnako ako biely cukor (!).

Rapadura a Sukanát – sú rôzne mená pre ten istý cukor z cukrovej trstiny.

Výroba – cukrová trstina sa odšťaví a mieša sa pri veľmi nízkej teplote, aby sa vytvorili kryštáliky, odparila voda a nezničili sa pritom všetky živiny. Pri výrobe tohto cukru nedochádza k separovaniu melasy a preto je kvalitnejší oproti klasickému hnedému cukru. Tento cukor je prirodzene bohatý na všetky živiny (železo, draslík, vitamín A, vápnik a horčík) z cukrovej trstiny. Obsahuje vyrovnaný pomer sacharózy, glukózy a fruktózy. Je ľahko stráviteľný a má nižší glykemický index ako biely cukor. Zrniečka sú väčšie a okrúhlejšie ako pri hnedom cukre. Keďže obsahuje všetku melasu tak koláčom dodá jej nezameniteľnú chuť. Biely cukor sa dá nahradiť v pomere 1:1.

Demerera, Muskovado – ďalšie druhy hnedého trstinového cukru. Rozdiel je hlavne v technike spracovania, či sa trstinová šťava mieša alebo nie počas sušenia a pri akej teplote sa suší, prípadne varí.

Zhrnutie: Rapadura, Sukanát, Demera, Muskovado je menej spracované, bohatšie na živiny a drahšie sladidlo.

Hnedý cukor, rapadura/sukanát sú síce zdravšie alternatívy, majú však iba o niečo menej kalórií ako biely cukor, a iba o trochu viac minerálov. Nesprávne baktérie sa na týchto alternatívach živia rovnako ako na rafinovanom cukre, čiže stále hrozí kandida alebo oslabenie imunitného systému. A nie je potvrdené či nevyvolávajú závislosť ako biely cukor. Všetko však závisí od množstva a intenzity používania.

A čo takto sladidlo, ktoré vzniká pri výrobe cukru a je považované za jedno z najstarších a najpopulárnejšich ochucovadiel našich starých materí?

Melasa – je čierny hustý sirup s bohatou karamelovou chuťou (horkosladká, podobná pelendreku). Melasa je vlastne odpadový produkt, ktorý vzniká pri treťom varení trstiny, kedy sa cukor necháva skryštalizovať. Táto melasa sa volá blackstrap melasa a vďaka tomu tretiemu vareniu má vyšší obsah železa. Ostatné druhy melasy vznikajú už pri prvom alebo druhom varení.

Melasa je nielen sladká, ale má aj vysoký obsah minerálov, hlavne železa, horčíka a vápnika, okrem toho obsahuje aj meď, mangán a draslík. Pri nákupe dávajte pozor, aby ste si vybrali nesírenú. Jej glykemický index je okolo 55, čo je rovnako ako cukor. Diabetici si ju môžu zaradiť do jedálneho lístka, avšak vo veľmi malých množstvách.

Pre svoj vysoký obsah železa je vhodná pre tehotné ženy alebo anemikov. Má neuveriteľné množstvo liečivých účinkov a používa sa skoro na všetko – zápchu, srdce, anémiu, artritídu, bolesti kĺbov, akné, úzkosť, tumory, únavu, depresiu, … Nevýhodou je, že je to stále cukor a má vysoký obsah kalórií.

Hlavne nezabudnite, že aj prírodné a zdravšie alternatívy sladidiel treba používať v rozumnej miere, pretože všetkého veľa škodí. Ale taká domáca bábovka sladená rapadurou, s domácim džemom a tradičným maslom, zapíjaná kakavkom je na veľkonočné raňajky jednoznačne to pravé. Sladidlá vol. 2 v príprave, tak nás sledujte!

Tip: vyskúšajte náš nepečený kokosovo kávový koláč so sušenými figami. Bez cukru.

Autor: Evka z Jem iné

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *