Mlieko verzus rastlinné nápoje – vol. 2

JEMINE

Ak ste sa z akýchkoľvek dôvodov rozhodli vynechať kravské mlieko, ponúkame vám stručný prehľad rastlinných nápojov, ktoré môžete použiť ako náhradu. Všetky tieto “mlieka” už bežne dostať aj v supermarketoch, my vám však pripájame aj recept na prípravu domáceho nápoja. Rastlinné nápoje sú ľahšie stráviteľné, ale neobsahujú všetky základné aminokyseliny a majú nižší obsah vápnika a zinku. Je preto potrebné zaradiť do jedálnička potraviny, ktoré vyrovnajú tento nedostatok živín. Niektoré druhy môžu obsahovať zložky, ktoré spôsobujú plynatosť, a preto je dôležité ich vopred namočiť.


Ryžové

Ryža je minimálne alergénna a nápoj z nej je univerzálny, má vysoký obsah sacharidov a takmer žiadny tuk. Nevýhodou je vyšší obsah arzénu, ktorý sa nachádza v obilninách kvôli kontaminácii pôdy, a preto nie je vhodný pre deti do 3 rokov. Ryžový nápoj si môžete pripraviť z akéhokoľvek druhu ryže, rozdiel bude vo výraznejšej chuti. Najpríjemnejšiu chuť má ryža Basmati. Tento nápoj môžete spraviť z uvarenej alebo surovej ryže, prípadne z ryžovej múky.

Postup: 125 g ryže zalejte 250 ml vody a priveďte do varu. Varte na miernom ohni asi 50 minút. Vypnite a nechajte ešte 10 min dôjsť. Dajte do mixéra, pridajte 1,5 litra vody a vymixujte. Preceďte. Na dochutenie môžete pridať vanilkový extrakt alebo mletú škoricu.

Ovsené
Ovos patrí medzi potraviny s regeneračným účinkom na nervový systém a tráviaci trakt. Obsahuje betaglukány, ktoré podporujú imunitu, vitamíny B a E, horčík, selén, meď. Ovos je väčšinou tolerovaný aj pri problémoch s lepkom.

Postup: 250 g ovsených vločiek (prípadne pomletého ovsa) dajte do 1 litra horúcej vody a nechajt odstáť celú noc. Ráno rozmixujte, preceďte alebo pretlačte cez gázu. Podľa potreby môžete pridať ešte vodu. Dochutiť môžete škoricou alebo vanilkou.

Orechové (mandľové, lieskové, vlašské, kešu)
Najčastejšie sa používajú mandle, ktoré obsahujú množstvo minerálov (horčík, selén, mangán, vitamín E a vápnik). Aj ostatné orechy sú skvelým zdrojom živín, hlavne vápnika a vitamínu E. Pomáhajú znižovať stres a zlepšujú koncentráciu. Pri orechových nápojoch treba používať čerstvé a kvalitné orechy kvôli možnosti nákazy mykotoxínmi. Kvôli vysokému obsahu tukov, nie sú vhodné na každodenné pitie väčšieho množstva.

Postup: 250 g orechov podľa vlastného výberu zalejte vodou. Nechajte odležať 4-6 hodín, mandle až 24 hod. Potom vodu vylejte a pridajte 750 ml čistej vody. Rozmixujte a preceďte. Pomer orechov a vody môže byť až 1:4

Semienkové (mak, sezam, slnečnica, konope)
Odporúčame vyskúšať všetky a nájsť si svojho vlastného favorita. Semienka sú dobrým zdrojom minerálov a tukov. Konopné semienka sú výborným zdrojom omega-3, -6 a -9 mastných kyselín, železa, horčíka a vápnika. Konopné mlieko má orieškovú chuť a krémovú textúru.

Mak je skvelým zdrojom vápnika, bielkovín a má upokojujúce účinky. Má jemne horkastú chuť. Slnečnicový nápoj je typický svojou výraznou zemitou chuťou. Obsahuje horčík, selén, zinok a omega-6 mastné kyseliny.

Postup: Pri všetkych druhoch použite pomer 1:3 (semienka:voda) ale nebojte sa pridať alebo dať menej, zmixujte a preceďte. Ak nemáte výkonný mixér, tak je lepšie vopred ich pomlieť na makovom alebo kávovom mlynčeku. Mak, sezam, konope nemusíte namáčať, ale môžete aspoň 4 hod. Slnečnicu nechajte namočenú cez noc.

Obilninové (pšeno, pohánka, amarant)
Nápoje z týchto obilnín sú menej známe, ale určite stoja za vyskúšanie. Pohánka pomáhať regenerovať cievy a má vysoký obsah bielkovín. Obsahuje aj cholín, ktorý regeneruje pečeňové bunky.

Pšeno je ľahko stráviteľné, má vyvážený pomer bielkovín, tukov a sacharidov. Je bohaté hlavne na železo, vápnik, mangán a vitamíny skupiny B.

Amarant obsahuje široký komplex dôležitých aminokyselín a minerálov ako železo a vápnik.

Postup: Uvarené obilniny zmiešame v pomere 1:2 s vodou a rozmixujeme. Precedíme a dochutíme medom, škoricou alebo vanilkou.

Môžete vyskúšať aj nápoj z naklíčených obilnín. V takomto prípade však treba mixovať krátko a pri vyšších otáčkach, kvôli rýchlej oxidácii. Takýto nápoj je chuťovo i vizuálne zelenší.

Kokosové
Je bohaté na horčík, fosfor, vápnik, železo a mastné kyseliny. Tento nápoj je asi najviac podobný mlieku.

Postup: kokosovú múčku, čerstvý alebo strúhaný kokos pridáme do teplej vody v pomere 1:2 a rozmixujeme na hladkú hmotu. Precedíme cez husté sitko. Dochutíme vanilkou.

Sójové
Je narozšírenejšia náhrada mlieka. Sója je silný alergén, a preto treba byť opatrní. Sója má vysoký obsah fytoestrogénov, ktoré ocenia hlavne ženy v pokročilom veku. Sója má zo všetkých strukovín najvyšší podiel bielkovín, je dobrým zdrojom lecitínu, vitamínov skypiny B a E, horčíka, fosforu.

Postup: Na noc si namočte 500 g sójových bôbov v 2 litroch vody. Na druhý deň prepláchnite a varte v čerstvej vode asi 2-2,5 hod. Podľa potreby dolievajte vodu. Po uvarení odoberte časť a zvyšok uskladnite v chladničke maximálne 3 dni. Uvarenú sóju zmixujte s vodou v pomere 1:1 na hladko.

Využitie odpadu
Pri príprave domácich rastlinných nápojov vám väčšinou vznikne odpad. Neznamená to však, že ho musíte vyhodiť. Veľmi dobre sa dá zužitkovať pri príprave ďalších pochúťok – pridať do cesta, ako plnka, základ kaše, do nátierky, smoothie alebo na zahustenie polievky či omáčky. Nebojte sa experimentovať.

Domáce rastlinné nápoje treba uskladňovať v chladničke a spotrebovať maximálne do 3 dní.

Ak sa rozhodnete používať ich namiesto bežného mlieka, tak s mierou. Sú síce výživné, ale aj veľmi chutné, a tak sa môže ľahko stať, že na posedenie vypijete aj 2-3 poháre. Pri nápojoch napr. z orechov a semienok by ste toho toľko naraz nezjedli a môže to byť teda veľká záťaž. Konzumácia tak 2-3 krát do týždňa sa môže stať prospešným spestrením jedálnička. Zároveň treba zvážiť časovú a finančnú náročnosť.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *