Kontroverzné mlieko verzus rastlinné nápoje – vol. 1

Marhuľový cmar s medom a citrónovou šťavou.

Mlieko je tradičný nápoj, s ktorým sa stretávame každý deň v rôznej forme. Pre väčšinu z nás je neodmysliteľnou súčasťou denného jedálnička. Vďaka tomu si v posledných rokoch zaslúžilo pozornosť širokého okruhu verejnosti, odbornej i laickej. Dlhú dobu bolo mlieko považované za najlepší zdroj vápnika a bielkovín. Práve preto sa mu pripisoval pozitívny vplyv na zdravé kosti a zuby. Okrem vápnika obsahuje aj vitamín B12 a vitamín D, ale to len v prípade, ak sa kravy pasú na pastvinách.

V súčasnosti sa objavujú aj negatívne účinky mlieka. Tým najväčším je, že patrí do skupiny najbežnejších alergénov. Okrem alergických reakcií na kazeín, mliečnu bielkovinu, sa v poslednej dobe objavuje viac a viac ľudí, ktorí majú laktózovú intoleranciu. To znamená, že trpia nedostatkom enzýmu laktáza a nedokážu stráviť mliečny cukor – laktózu.

V takýchto prípadoch sa objaví otázka: Dokážem bez mlieka prežiť? Určite áno. Veď napríklad v Číne a Japonsku sa im to darí už niekoľko generácii.

Asi všetci odborníci sa zhodnú na tom, že deti do prvého roku života by jednoznačne mali konzumovať iba materské mlieko. Do 6tich mesiacov by malo byť plne kojené a po 6tom mesiaci by príjem materského mlieka mal byť dostačujúci, aby dieťa nemuselo piť iné tekutiny alebo umelé mlieko. Toto je samozrejme v tom prípade, že nič nebráni dojčeniu dieťaťa.

Ak po ukončení dojčenia nechcete používať mlieko, nemusíte. Pri rozhodovaní treba zvážiť vek a zdravotný stav osoby. V prípade, že u dieťaťa či dospelého neexistuje fyziologická porucha a vy chcete mlieko používať aj naďalej, vyberajte aspoň tie správne mliečne výrobky. Sú to hlavne kyslomliečne výrobky ako poctivé biele neochutené jogurty, acidofilné mlieko, bryndza, ďalej tvaroh, zrejúce syry či kvalitné ovčie a kozie výrobky.

Fermentované mliečne výrobky sú ľahšie stráviteľné, lebo dochádza k premene laktózy na kyselinu mliečnu. Okrem toho sú výborným zdrojom probiotík, ktoré podporujú zdravú mikroflóru v črevách a tá je základom silnej imunity.

Konzumáciu mlieka a akýchkoľvek mliečnych výrobkoch treba zvážiť v prípadoch ťažkých alergií, astmy a ďalších chronických problémov.

Pri konzumácii mlieka a výrobkov z neho treba mať na vedomí, že môže obsahovať pozostatky antibiotík a rastových hormónov. Vo väčšine prípadov pochádza aj z neetického chovu zvierat. Je lepšie uprednostňovať výrobky bez pasterizácie, homogenizácie a genetickej manipulácie. Pasterizáciou sa ničia prospešné probiotické kultúry a homogenizácia mení mliečne tuky.

Aj pri vyradení mlieka z nášho jedálnička si vieme veľmi jednoducho zabezpečiť dostatočný príjem vápnika. Ten nájdeme hlavne v potravinách ako mandle a iné orechy, mak, morské riasy, sardinky s kosťami, sezam, vaječný žĺtok, kačacie mäso, špenát a zelená listová zelenina, amarant. Ak sa v našej strave objavujú aj iné druhy orechov, semienok, strukovín a rozmanitých obilnín, tak sa nemusíme obávať nízkeho príjmu vápnika.

Mlieko je síce dobrým zdrojom vápnika, no na to, aby sa tento minerál dostal tam kam chceme, potrebuje aj partnera. A tým je vitamín K2. Ten zabezpečí, že vápnik neskončí v cievach kde by mohol spôsobovať kôrnatenie ciev, ale že sa dostane až do zubov a kostí. Vitamín K2 sa nachádza hlavne vo fermentovaných potravinách ako je natto (fermentované sójové bôby), kyslá kapusta, vajcia a maslo od zvierat, ktoré sa pasú na tráve a ďalšie kvasené potraviny.

Keď už sa vápnik dostane tam, kam potrebujeme, musíme si ho tam aj udržať. To sa nám podarí jedine pravidelným zaťažovaním kostí a pohybom. Čiže, iba vápnik pre zdravé kosti nestačí.

Pri rozhodovaní či vyradiť alebo nechať mlieko vo vašom jedálničku vám určite pomôže aj pozorovanie svojho zdravotného stavu. Sledujte ako sa cítite, keď týždeň k mlieku ani neprivoniate, a naopak, čo sa stane, keď si po týždni doprajete mliečny deň.

Pokračovanie o mlieku a mliečnych aj nemliečnych výrobkov nabudúce.

4 názory na “Kontroverzné mlieko verzus rastlinné nápoje – vol. 1

    1. Aneta

      Dobrý deň prajem,

      Nie, vitamín K2 a D2 sú rozdielne vitamíny. Vitamín D2 je forma vitamínu D, podobne ako D3, rozdiel je v prekurzoroch. Vitamín D je tiež potrebný pre zdravé kosti, popri iných ďalších funkciách, ale v tomto článku ho nerozoberáme.
      Vitamín K sa rozdeľuje na K1 a K2, je potrebný na zrážanie krvi, mineralizáciu kostí a bunkový rast. K1 sa nachádza v rastlinných zdrojoch (brokolica, špenát, špargľa, avokádo, šalát) a K2 v živočíšnych potravinách (mäso, vajcia, fermentované mliečne výrobky) a niektorých fermentovaných ako spomínané natto.

  1. Monika

    Dobrý deň, už dlho som nad klasickým mliekom rozmýšľala, chcela by som sa opýtať, či mi viete poradiť , kde kúpiť kvalitné mlieka, alebo akú značku. Nemám možnosť chodiť pravidelne na farmu, ani do bio potravín, takže k mlieku sa dostanem len v obchode. Ďakujem.

    1. Aneta

      Dobrý deň Monika, skúste pohľadať či niekde v okolí nemáte mliečny automat alebo sa v obchodnom centre nenachádza stánok s mliečnymi výrobkami. Tam niekedy zvyknú mávať kvalitné mlieko, určite sa však treba spýtať priamo v stánku odkiaľ ho majú a ako je spracované. Z tých bežne dostupných značiek je vhodné napríklad Tami bio mlieko. V sieti Billa zas podporujú lokálnych farmárov, tak sa skúste poobzerať aj tam. V ostatných supermarketoch už často dostať aj kozie mlieko, tak prípadne vyskúšajte. S pozdravom, A.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *