Aké poznáme múky: vol. 4 – MÚKY ZO SEMIEN A ORECHOV

Pokračovanie obľúbenej témy. Tentokrát dokončíme tému múky zo semien a orechov. Nech sa páči, po druhé.

Ľanová

Pri výrobe ľanovej múky sa z ľanových semien za studena vylisuje olej a zostávajúca časť sa pomelie najemno. Týmto sa predĺži jej trvanlivosť a zvýši sa podiel cenných živín. Je výborným zdrojom bielkovín, vlákniny, vitamínov skupiny B a horčíka. Vláknina z ľanovej múky podporuje správne fungovanie tráviaceho ústrojenstva. Je cenená aj pre obsah fytoestrogénov (lignanov), ktoré pomáhajú zmierňovať prejavy menopauzy u žien.

Vhodná je pri pečení chleba, alebo akéhokoľvek pečiva a na zahusťovanie. Používa sa aj do koktailov, polievok, omáčok a zeleninových pokrmov, či do musli, jogurtov alebo kaší. Má vysokú schopnosť napučať, a preto je vhodné ju používať a konzumovať s dostatočným množstvom tekutín.

Pri nadmernom použití môže mať preháňajúce účinky a odporúča sa pri zápchach.

Cena okolo 5 – 6 € za 1 kg

Konopná

Semienka konope siatej neobsahujú žiadne návykové látky (THC), tie sa nachádzajú v kvitnúcich výhonkoch. Aj z tohto dôvodu môžu konopnú múku a semienka konzumovať deti. Konopná múka má zelenú farbu, jemnú štruktúru, orechovú vôňu a chuť. Má vysoký obsah bielkovín, minerálov a omega 3 a 6 nenasýtených mastných kyselín. Podiel bielkovín dosahuje až 30 %, čo ju radí medzi výborné zdroje bielkovín pre vegetariánov a vegánov.

Môže sa použiť do akéhokoľvek pokrmu, na pečenie chleba (v pomere 15 – 20 %), do omáčok, polievok, perníkov. V receptoch na koláče môžete nahradiť 10 % bežnej múky konopnou.

Cena okolo 8 € za 1 kg

Tekvicová

Vyrába sa z olúpaných tekvicových jadierok, z ktorých sa najprv za studena vylisuje olej a zvyšok sa následne pomelie na jemnú múku. Má vysoký obsah zinku a ďalších minerálov ako selén, draslík, vápnik, fosfor, mangán, železo, horčík a meď. Z vitamínov obsahuje prevažne A, D, E a komplex B vitamínov. Pravidelná konzumácia sa odporúča hlavne pri ochoreniach prostaty, pokožky a čriev.

Od ostatných múk sa líši zelenkavou farbou, charakteristickou chuťou a vôňou a mnohorakou použiteľnosťou. Môžete z nej upiecť chlieb, pekárenské výrobky, pagáče, posúch, pripraviť pesto. Je vhodná na pečenie a zahusťovanie, lebo absorbuje veľa tekutín a tukov. Je bohatá na vlákninu. Pre vysoký obsah bielkovín sa odporúča hlavne pre vegetariánov.

Cena okolo 10 € za 1 kg

Maková

Mak je výnimočný práve svojím vysokým obsahom vápnika, až 1438 mg na 10 gramov, čo je 12x viac ako mlieko a 3x viac ako syry. Podobne ako iné múky zo semien aj táto sa vyrába pomletím za studena vylisovaných semien. Nie je to isté ako klasický mak. Maková múka má vyšší obsah živín a nižší obsah omega 6 mastných kyselín. Má vysoký obsah vlákniny, bielkovín

a železa. Okrem toho sa v nej nachádza aj vápnik a horčík.

Maková múka je použíteľná na mnoho spôsobov a môže sa použiť všade tam, kde sa hodí typická chuť maku. Môžete ňou zahusťovať, pripraviť muffiny, zákusky, kaše, šišky. V kombinácii s inými múkami z nej môžete upiecť aj chlieb. Môžete ju kombinovať alebo použiť samostatne. V takom prípade je vhodné použiť o jedno vajce naviac.

Cena okolo 8 € za 1 kg

Sezamová

Sezamová múka vzniká pomletím sezamu na jemnú múku, z ktorej sa potom mechanicky vylisuje olej. Týmto procesom sa zníži obsah oleja a omega 6 mastných kyselín. Vďaka tomu sa môže použiť na pečenie a aj obsah živín sa zvýši o 30 %. Je vynikajúcim zdrojom vitamínov skupiny B, vitamínu A, vápnika, horčíka, zinku, fosforu a železa.

Vďaka schopnosti absorbovať veľké množstvo tekutín je vhodná aj na zahusťovanie. Pri pečení je lepšie ju zmiešať s inými bezlepkovými múkami. Ak ju použijete samostatne, je dobré pridať o jedno vajce naviac, aby sa cesto nedrobilo. Vysoký podiel vlákniny spôsobuje pocit plnosti, a preto je vhodná pri redukčných diétach. Môžete z nej pripraviť posúch, chlieb, mufin, zákusky, alebo obaľovať mäso či zeleninu. Obsahuje lignan sezamin.

Cena okolo 9 € za 1 kg

Z hroznových jadierok

Hroznové jadierka sa najprv vylisujú a odstráni sa z nich olej, potom sa pomelú na jemný prášok. Vďaka tomu sa zníži podiel omega 6 mastných kyselín a môže sa využiť aj na pečenie. Má vysoký obsah flavonoidov, polyfenolov antokyanínov a antioxidačným účinkom, enzýmov a vlákniny, nízky obsah sacharidov a škrobu. Môže sa použiť pri pečení chleba, zákuskov, do ovocných štiav a lekváru namiesto cukru. Pri pečení môžete nahradiť 3-5 % múky z pôvodného receptu. Koláč zafarbí jemne do fialovo-hneda a môže trošku chrumkať pod zubami.

Cena okolo 12 € za 1 kg

Recept nájdete tu.

Autor článku: Evka Blaho z Jem iné

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *