Aké poznáme múky: vol. 2 – Bezlepkové

https://www.facebook.com/ZdravieBezLiekov/photos/pb.452546324773837.-2207520000.1434355208./667809009914233/?type=3&theater

Je to iba trendy alebo zdraviu prospešné? Byť za každú cenu bezlepkáčom sa nevypláca, ak si nechcete vypestovať intoleranciu či dokonca alergiu na iné obilniny. No zaradiť pohánkovú či amarantovú múku do stravy vám určite dodá nejaké tie živiny navyše a zároveň tým podporíte rozmanitosť vášho jedálnička. Druhov existuje veľa, tipov na použitie ešte viac. Ako na to? Čítajte ďalej!

Pohánková

Vyrába sa z pohánky jedlej (fagopyrum esculentum) a u nás sa pestovala už v 12. storočí. Patrí do skupiny s názvom pseudo-obilniny, lebo z botanického hľadiska patrí do rovnakej rodiny ako napríklad rebarbora. Posilňuje imunitu a obsahuje rutín, ktorý je dôležitý pre pevnosť ciev. Je vhodná pre diabetikov, celiatikov a ľudí s tráviacimi problémami. Nachádzajú sa v nej vitamíny skupiny B, vitamín E a cholín, ktorý napomáha pri odburávaní tuku v pečeni.

Je vhodná na zahusťovanie polievok, do zeleninových nákypov, dajú sa z nej spraviť aj lievance a palacinky. Má výraznejšiu chuť, ale ak ju zmiešate a použijete iba 30% z celkového množstva, tak si túto chuť nevšimnete. Pri pečení koláčov a jemných keksov jej použite menej.

Cena okolo 4 € za 1 kg

Ryžová

Ryžová múka je známa hlavne v Ázii, kde sa používa na výrobu rezancov a dezertov. Má jemnú chuť a neobsahuje lepok, čo z nej robí univerzálnu bezlepkovú múku. Výrobky z nej nemajú žiadnu špecifickú chuť a sú ľahké. Na pečenie sa mieša spolu s mastnejšími múkami s vyšším obsahom bielkovín, napr. s amarantovou alebo mandľovou. Vysoký obsah škrobu ju predurčuje aj na zahusťovanie omáčok a polievok. Existuje múka z bielej a hnedej ryže. Múka z hnedej ryže si zachováva vyššiu nutričnú hodnotu a má orieškovejšiu chuť. Pri použití veľkého množstva môže spôsobiť zrnitú textúru a drobivosť. Ideálne je pridávať ju v pomere 1/3.

Ryža je ľahko stráviteľná, rýchlo sa vstrebáva a dodáva energiu, priaznivo vplýva na črevnú mikroflóru.

Cena okolo 3,50 € za 1 kg

Kukuričná

Múka sa získava mletím kukurice. Kukurica je chudobnejšia na vitamíny skupiny B, vápnik, lyzín a tryptofán ako ostatné obilniny, zato však obsahuje viac vitamínu A. Podľa východnej medicíny posiľňuje činnosť srdca a pomáha liečiť obličkové problémy. Kukurica podporuje tráviace procesy a prispieva k udržaniu čistých čriev.

Používa sa tam, kde nie je potreba vysokú spojivosť – na kaše, nákypy, placky, zahusťovanie polievok, ako príloha vo forme polenty a ako strúhanka pri smažených jedlách. Má výborné chuťové vlastnosti, jemne orechovú chuť, dobre zahusťuje, ale má hrubšiu konzistenciu. Vyžaduje väčší prídavok vody a pridáva pečivu farbu. Je prirodzene bezlepková. Je potrebné skladovať ju na chladnom mieste vo vzduchotesnej nádobe, aby nezhorkla a nezožltla.

Cena okolo 2 € za 1 kg

Pšenová

Pšeno vzniká lúpaním prosa siateho, napriek tomu sa považuje za celozrnný výrobok. U našich predkov bývalo častou potravinou a tvorilo dôležitú súčasť bežnej stravy, kým do Európy neprišla ryža. Pšeno je výborným zdrojom vitamínov skupiny B, draslíka, horčíka, fosforu, železa, medi a zinku. Pšeno je ľahko stráviteľné a vhodné pri žalúdočných ťažkostiach. Je tiež možné ním posilniť obličky.

Múka z pšena je výborná na zahusťovanie, do kaší a nákypov a ako náhrada múky v detskej strave nielen pri celiakii. Pečie sa z nej výborne pečivo, placky aj rôzne sladké sušienky.

Pšeno, ako aj múka z neho, môže pri dlhodobom skladovaní zhorknúť, preto je vhodné spotrebovať ju čo najskôr.

Cena okolo 5 € za 1 kg

Amarantová

Vyrába sa zo semena láskavca (Amaranthus cruentus). Je to jedna z najstarších plodín pochádzajúca z územia starých Inkov a Aztékov. Patrí do kategórie pseudoobilnín. Pri príprave múky sa zrná najprv za studena vylisujú a potom pomelú najemno. Odstránením tukov sa zníži množstvo omega 6 mastných kyselín a preto je vhodná na pečenie.

Amarant obsahuje významné množstvo železa, vápnika, horčíka, fosforu a zinku. Má nízky obsach sacharidov a je vhodným zdrojom tukov a bielkovín, hlavne aminokyselinu lyzín. Z vitamínov obsahuje najmä B2, B3, E a C. Vysoký obsah vlákniny ho predurčuje ako vhodnú potravinu pri zápche alebo ako prevenciu proti rakovine hrubého čreva.

Amarant má korenistú a mierne štipľavú chuť, preto je vhodné pridávať do zmesí max. 10 – 30 % . Kvôli vysokému obsahu minerálov amarantová múka výborná pri pečení pre deti. Múku môžete pridať do zmesi na zeleninové koláče, pri pečení chleba, cestovín, keksov, obaľovanie, lokše, placky a nízke chleby, či pripečení zákuskov.

Cena okolo 4 € za 1 kg

Quinoa

Quinoa pochádza z Južnej Ameriky a tiež sa zaraďuje do medzi pseudo-obilniny. Z botanického hľadiska je viac príbuzná červenej repe a špenátu ako pšenici. Z vitamínov je bohatá na C, B2, B3, vitamín E, betakarotén, kyselinu listovú. Z minerálov v nej nájdeme železo, meď, fosfor, horčík, zinok a mangán. Vyniká vysokým obsahom bielkovín, omega 3 mastných kyselín a vlákniny. Má príjemnú orieškovú chuť a je ľaho stráviteľná.

Využiť ju môžete pri pečení pečiva, koláčov, chleba a je možné nahradiť až do 20% objemu zmesy, na zahustenie polievok, omáčok.

Cena okolo 16 € za 1 kg

Autor článku: Evka z Jem iné

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *