Aké poznáme múky: vol. 1 – Lepkové

FOOD

Jednoznačne zaujímavá téma na spracovanie. Dalo by sa povedať, že aj jemne kontroverzná. V úvodnej časti nášho múčneho seriálu sa budeme venovať na verejnosti často skloňovanému lepku. Aké druhy lepkovej múky poznáme, kam s nimi, čo nášmu telu dodávajú a koľko stoja? Ak vás to zaujíma, čítajte ďalej!

Pšeničná

Pšenica je bohatá na lepok, ktorý spôsobuje, že pečivo, koláče a cestoviny sú jemnejšie a nadýchanejšie.  Preto postupne vytláča ostatné obilniny pri výrobe chleba, čo nie je ideálne, lebo rozmanitosť v strave je dôležitá a náš jedálniček by mal obsahovať aj iné druhy ako pšenicu.

Chuť – sladkejšia, oriešková

Účinky – podľa východnej medicíny podporuje obličky, myseľ a nervový systém, srdce a pomáha deťom pri pomočovaní postele

Obsah – množstvo minerálov, vitamínov – hlavne všetky zo skupiny B, v klíčkoch je bohato zastúpený najmä vitamín E

Cena okolo 1,00 € za 1 kg

Kamutová

Kamutová múka medzi najstaršie a kvalitné múky. Bežná pšenica a kamut majú rovnakého predchodcu a to je – dvojzrnka. Kamut je výbornou alternatívou pre ľudí, ktorí nemôžu klasickú pšenicu. Kamut obsahuje viac živín ako pšenica, má vyšší obsah aminokyselín, tukov a minerálov. Novodobá história tejto obilniny siahá do roku 1948, keď našli kamutové zrno ukryté v pyramíde. Dnes je jej pestovanie úplne bežné po celom svete.

Môže sa použiť na prípravu všetkých pekárenských výrobkov, rovnako ako bežná pšenica. Chlebík vyzerá ako tmavý, ale ide len o očný klam.

Cena okolo 5,00 € za 1 kg

Špaldová

Na špalde si pochutnávali už pred viac než 9 000 rokmi v Mezopotámii, v biblických časoch bola obľúbená v Egypte. Oproti klasickej pšenici je bohatšia na bielkoviny, obsahuje viac minerálov – hlavne železa. Lepok v špalde je na rozdiel od toho v pšenici lepšie tolerovaný. Ďalšou výhodou je, že vďaka svojmu odolnému obalu nepotrebuje toľko pesticídov pred škodcami a je schopná veľmi efektívne čerpať živiny z pôdy. Je bohatá na vlákninu, sacharidy, B – vitamíny, atď. Ideálna je ako náhrada bielej múky do koláčov a na klasické pečenie.

Cena okolo 3,50 € za 1 kg

Ražná

Raž, typická plodina starých Slovanov, je druhá najvýznamnejšia obilnina na pečenie chleba. Je veľmi odolná, a preto sa jej darí aj v našom podnebnom pásme. Má nižší obsah lepku a preto výrobky z nej sú hutnejšie. Obľúbená je aj pri pečení tradičných medovníkov, ktoré sú ťažšie a šťavnaté. Ak nechcete mať hutné pečivo alebo chlieb, ideálne je ju skombinovať so špaldovou bielou múkou. Priaznivo ovplyvňuje zažívanie, zlepšuje peristaltiku čriev, má nízky glykemický index. Je výbornou prevenciou zápchy, hemoroidov, rakoviny hrubého čreva.

Cena okolo 1,00€ za 1 kg

Jačmenná

Jačmeň má mierne sladkastú chuť a nízky obsah lepku, kvôli čomu sa nepoužíva na pečenie chleba. Jačmenná múka je vhodná do knedličiek, placiek alebo si z nej môžete upiecť ploché chlebové placky alebo závariek. Do bežného pečenia je vhodná ako prímes do špaldovej múky, cca 20-50% na zľahčenie a zvýšenie sviežosti. Vďaka vysokému obsahu vitamínu B5 chráni pred zápalmi kože a zabraňuje šediveniu vlasov. Ďalej obsahuje vitamíny skupiny B, E a z minerálov okrem iného aj fosfor s draslíkom.

Známejšie a v kuchyni viac používané sú jačmenné krúpy. Pravidelná konzumácia jačmeňa znižuje koncenráciu celkového cholesterolu v krvi a je výborný proti zápche. Posilňuje organizmus pri záťažových situáciách, pomáha pri zápche, žalúdočných ochoreniach, kardiovaskulárnych chorobách, znižuje cholesterol, zmierňuje šedivenie vlasov. Chráni nás pred zápalmi kože, pôsobí upokojujúco aj na vnútorné steny tráviaceho a močového traktu.

Cena okolo 1,80€ za 1 kg

Ovsená

Ovos obsahuje viac bielkovín ako bežné obilniny, má aj vysoký obsah prospešných nenasýtených tukov a ľahko rozpustnej vlákniny. Vďaka obsahu minerálov ako horčík, železo, zinok, mangán a selén sa používa ako liečivo zvnútra aj z vonka – lieči zápaly kože, ekzémy, nespavosť, depresie, zmierňuje únavu a vyčerpanosť, upokojuje nervový systém. Zvyšuje energetickú výkonnosť organizmu bez rizika z priberania. Zlepšuje metabolizmus, zvyšuje imunitu, tlmí zvýšenú činnosť štítnej žľazy. Sliz z ovsa pomáha uzdravovať zápaly na sliznici žalúdka a čriev. Ovsená vláknina spomaľuje vstrebávanie tukov a sacharidov, a preto mimoriadne prispieva k zníženiu cholesterolu, stabilizuje cukor v krvi, čistí hrubé črevo. Pomáha zlepšovať kvalitu vlasov, nechtov, kože. Najčastejšie používané sú ovsené vločky, ale najvýživnejšie je celé zrno. Múka sa pridáva do cesta pre svoju typickú chuť a schopnosť robiť cesto krehkejšie, vláčnejšie a trvanlivejšie. Môže sa využiť pri príprave palaciniek, koláčov, bábovky, kaší, na zahustenie polievok a omáčok

Cena okolo 3,80 € za 1 kg

Semolina

Semolina je druh bielej múky z tvrdej pšenice Triticum durum. Vďaka zvýšenému obsahu bielkovín a minerálnych látok má vyššiu nutričnú hodnotu a nižší glykemický index ako bežná pšeničná múka. Používa sa hlavne na výrobu cestovín, ale môžete ju použiť rovnako ako pšeničnú polohrubú múku aj na pečivo, chlieb, pagáče.  Môže sa kombinovať s inými múkami ako napríklad so špaldovou, pšenovou alebo ovsenou múkou. Má mierne zrnitú štruktúru.

Cena okolo 2,00 € za 1 kg

Grahamová

Grahamová múka má trochu hrubšiu štruktúru ako celozrnná múka. Po výživovej stránke je však takmer identická v obsahu vitamínov a minerálov. Vyrába sa pomletím jadra, ktoré má vysoký obsah škrobu s otrubami a klíčkovou časťou. Kvôli tomu je hrubšia s jemne sladkou chuťou. Môže sa z nej pripravovať pečivo alebo placky.

Autor článku: Evka Blaho z Jem iné

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *